چاقی بی دلیل، علت ها و راهکارها

افزایش وزن ناخواسته یا چاقی بی دلیل زمانی اتفاق می افتد که بدون افزایش مصرف غذا یا مایعات و بدون کاهش فعالیت، وزن اضافه کنید. این زمانی اتفاق می افتد که شما برای افزایش وزن تلاش نمی کنید. اغلب به دلیل احتباس مایعات، رشد غیرطبیعی، و یبوست یا بارداری است. افزایش وزن ناخواسته می تواند دوره ای، مداوم یا سریع باشد.

افزایش وزن غیرعمدی دوره ای شامل نوسانات منظم وزن است. یکی از نمونه های افزایش وزن ناخواسته در طول سیکل قاعدگی زنان تجربه می شود. افزایش وزن دوره ای، اما طولانی مدت ناخواسته اغلب نتیجه بارداری است که نه ماه طول می کشد.

افزایش سریع وزن ناخواسته ممکن است به دلیل عوارض جانبی دارو باشد. بسیاری از موارد افزایش وزن ناخواسته بی ضرر هستند. اما برخی علائم همراه با افزایش وزن سریع ممکن است نشانه یک وضعیت اورژانسی باشد.

چاقی بی دلیل، علت ها و راهکارها

چه عواملی باعث افزایش وزن ناخواسته یا چاقی بی دلیل می شود؟

بارداری

یکی از شایع ترین علل افزایش وزن ناخواسته بارداری است. اما بسیاری از زنان عمدا بیشتر غذا می خورند تا از رشد کودک حمایت کنند. در دوران بارداری، بیشتر زنان با رشد نوزاد وزن اضافه می کنند. این وزن اضافی شامل جنین، جفت، مایع آمنیوتیک، افزایش گردش خون و بزرگ شدن رحم است.

تغییرات هورمونی

به طور معمول در سنین 45 تا 55 سالگی، زنان وارد مرحله ای به نام یائسگی می شوند.

در طول سال های باروری زنان، استروژن – یکی از هورمون های مسئول تنظیم قاعدگی و تخمک گذاری – شروع به کاهش می کند. هنگامی که یائسگی رخ می دهد، استروژن برای ایجاد قاعدگی بسیار کم است.

کاهش استروژن می تواند باعث شود زنان در دوران یائسگی افزایش وزن را در اطراف ناحیه شکم و باسن تجربه کنند. جدای از تغییرات هورمونی یائسگی، زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تشخیص داده شده اند، ممکن است افزایش وزن را نیز تجربه کنند. تغییرات هورمونی در سنین میانسالی نیز می تواند باعث کند شدن متابولیسم و افزایش وزن شود.

سایر شرایط پزشکی که بر سطح هورمون تأثیر می گذارد می تواند باعث افزایش وزن در هر دو جنس شود. این شامل:

• کم کاری تیروئید
  • افزایش تولید کورتیزول (هورمون استرس) مانند سندرم کوشینگ
  • افزایش تولید آلدوسترون

قاعدگی

افزایش وزن دوره ای اغلب به دلیل چرخه قاعدگی است. زنان ممکن است در حوالی دوره قاعدگی خود احتباس آب و نفخ را تجربه کنند. تغییر سطح استروژن و پروژسترون ممکن است باعث افزایش وزن شود. معمولاً این افزایش وزن چند پوندی است.

این نوع افزایش وزن با پایان دوره قاعدگی برای یک ماه کاهش می یابد. اغلب یک ماه بعد پس از شروع دوباره قاعدگی و گاهی در زمان تخمک گذاری دوباره ظاهر می شود.

احتباس مایع

افزایش وزن سریع غیرقابل توضیح یا چاقی بی دلیل ممکن است نتیجه احتباس مایعات باشد. این موضوع منجر به تورم مایع می شود که به عنوان ادم نیز شناخته می شود، که می تواند باعث شود اندام ها، دست ها، پاها، صورت یا شکم شما متورم به نظر برسد.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند ممکن است این نوع افزایش وزن را تجربه کنند.

شما همیشه باید افزایش وزن سریع یا قابل توجه و احتباس مایعات را به پزشک خود گزارش دهید، حتی اگر علائم دیگری وجود نداشته باشد.

افزایش وزن ناخواسته می تواند به دلیل برخی داروها باشد، از جمله:

• کورتیکواستروئیدها
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • قرص های ضد بارداری

علائم چاقی بی دلیل چیست؟

بسته به علت، علائم افزایش وزن ناخواسته می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم مرتبط با این نوع افزایش وزن ممکن است شامل ناراحتی یا درد شکم و نفخ باشد.

همچنین می‌توانید تورم قابل مشاهده در شکم و سایر نواحی بدن، از جمله اندام‌ها (بازوها، پاها، پاها یا دست‌ها) را تجربه کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• حساسیت پوست
  • مشکل در تنفس
  • تپش قلب
  • تعریق
  • تغییرات در بینایی
  • افزایش وزن سریع

هنگامی که این علائم با افزایش وزن ناخواسته همراه باشد، گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

افزایش وزن ناخواسته چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک چندین سؤال در مورد علائم، شیوه زندگی و سابقه پزشکی شما خواهد پرسید. پزشکان همچنین ممکن است برای بررسی سطح هورمون، عملکرد کلیه، عملکرد کبد و سایر نشانگرهای سلامتی که می توانند مشکلات پزشکی را نشان دهند، نمونه خون بگیرند.

ممکن است آزمایش تصویربرداری مانند اولتراسوند، اشعه ایکس فیلم ساده، ام آر آی یا سی تی اسکن ضروری باشد.

درمان چاقی بی دلیل یا افزایش وزن ناخواسته چیست؟

راه های مختلفی برای درمان افزایش وزن ناخواسته وجود دارد. بهترین روش درمان بستگی به علت افزایش وزن ناخواسته شما دارد.

اگر علت عدم تعادل هورمونی باشد، پزشک ممکن است برای متعادل کردن سطح هورمون شما دارو تجویز کند. دارو بستگی به هورمون هایی دارد که تحت تأثیر قرار می گیرند. این داروها اغلب به مدت طولانی استفاده می شوند. و یا اگر دارویی که مصرف می کنید دلیل مشکل باشد، پزشک شما درمان های جایگزین را توصیه می کند.

منابع:

Healthline has strict sourcing guidelines and relies on peer-reviewed studies, academic research institutions, and medical associations. We avoid using tertiary references. You can learn more about how we ensure our content is accurate and current by reading our editorial policy.
  • Edema. (2018).
    my.clevelandclinic.org/health/diseases/12564-edema
  • Mayo Clinic Staff. (2016). Menopause weight gain: Stop the middle age spread.
    mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/menopause-weight-gain/art-20046058
  • Ovarian cysts. (2019).
    womenshealth.gov/publications/our-publications/fact-sheet/ovarian-cysts.html