درمان ترس از دخول در خانم ها، ترس از رابطه جنسی

ترس از رابطه جنسی

فوبیا، ترس شدیدی است که بدون دلایل منطقی روی می‌دهد. این ترس نوعی اختلال اضطرابی است که متوجه یک شیء، شخص، موقعیت یا فعالیت می‌شود. ژنوفوبیا، ترس شدید از رابطه جنسی است. ترس از رابطه جنسی erotophobia نیز نامیده می‌شود. در این افراد حتی فکر درگیر شدن در روابط جنسی با یک نفر و همچنین ترس از دخول در زنان باعث اضطراب شدید، ترس آزاردهنده و شرمساری شدید می‌شود.

درمان ترس از دخول در خانم ها، ترس از رابطه جنسی

افرادی که به ژنوفوبیا مبتلا هستند، ممکن است با انواع دیگر ترس‌های جنسی مرتبط با مقاربت جنسی نیز روبرو باشند. ترس‌هایی مانند:

کایتوفوبیا: ترس شدید از رابطه جنسی

ژیمنوب هراسی: ترس از برهنگی

هافبوبیا: ترس از لمس کردن

هتروفوبیا: ترس از جنس مخالف

توکوفوبیا: ترس از باردار شدن یا زایمان

افراد مبتلا به ژنوفوبیا به دنبال روش‌هایی برای غلبه بر ترس از رابطه جنسی هستند و خبر خوب این است که راه‌حل‌هایی برای از بین بردن این فوبیا وجود دارد.

درمان ترس از سکس در زنان

درمان خاص ژنوفوبیا به این مسئله بستگی دارد که فوبیا، به یک بیماری جسمی مانند واژنیسم ارتباط داشته باشد یا اضطراب ناشی از یک مسئله روانشناختی باشد.

واژینیسم چیست؟

واژینیسم (Vaginismus) هنگامی اتفاق می‌افتد که عضلات واژن خانم‌ها هنگام وارد شدن آلت تناسلی دچار اسپاسم می‌شود و از ورود جلوگیری می‌کند. شدت این موضوع می‌تواند از خفیف تا اسپاسم کاملاً دردناک باشد. ترس از دخول در زنان منجر به اسپاسم واژن می‌شود و تجربه ناخوشایند و دردناک در ادامه تشدید شده و ترس از دخول در زنان را افزایش می‌دهد.

انواع واژینیسم

واژینیسم دو نوع اصلی دارد:

واژینیسم اولیه

زمانی است که هر وقت چیزی از جمله آلت تناسلی مرد (که به آن جنس نفوذی می‌گویند) به واژن وارد می‌شود، باعث تجربه درد شود و یا هرگز واژن نتواند جنس نفوذی را به خود وارد کند. واژینیسم اولیه، واژینیسم مادام‌العمر نیز نامیده می‌شود.

واژینیسم ثانوی

زمانی است که خانمی قبلاً بدون درد رابطه جنسی برقرار کرده باشد، اما پس از آن برقراری رابطه دشوار یا غیرممکن شود. به این واژنیسم، واژینیسم اکتسابی نیز گفته می‌شود.

علائم واژینیسم

رابطه جنسی دردناک (دیس پارونیا) اغلب اولین علامت واژینیسم است. درد فقط با نفوذ اتفاق می‌افتد، اما معمولاً پس از خروج از بین می‌رود. البته این موضوع همیشه ممکن است اتفاق نیفتد. برخی از زنان آن را به عنوان سوزش یا احساس تماس «آلت تناسلی مرد به دیوار رحم» توصیف می‌کنند. بسیاری از زنانی که به واژینیسم مبتلا هستند، هنگام قرار دادن تامپون یا معاینه لگن در مطب پزشک، احساس ناراحتی می‌کنند.

علائم دیگر واژینیسم عبارتند از:

• اصلاً امکان برقراری رابطه جنسی یا قرار دادن تامپون را ندارید
  • ترس از درد یا رابطه جنسی یا ترس از دخول در زنان
  • از دست دادن میل جنسی

این علائم غیرارادی هستند؛ به این معنی که یک زن نمی‌تواند بدون درمان، آنها را کنترل کند.

علل واژینیسم

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چرا واژینیسم اتفاق می‌افتد. این موضوع معمولاً با اضطراب یا ترس از رابطه جنسی مرتبط است. اما همیشه مشخص نیست که کدام مورد اول اتفاق می‌افتد، واژینیسم یا اضطراب.

بعضی از خانم‌ها در همه شرایط و با هر شیء نفوذی، واژینیسم را تجربه می‌کنند. برخی دیگر ممکن است با شریک جنسی خود آن را تجربه کنند و یا ممکن است توانایی برقراری مقاربت جنسی را داشته باشند، اما در طول معاینات پزشکی با مشکل مواجه شوند.

سایر مشکلات سلامتی مانند عفونت‌ها و خشکی نیز می‌توانند باعث آمیزش دردناک شوند. برای فهم علت، باید به یک دکتر مراجعه کنید.

تشخیص واژینیسم

پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی و جنسی شما سوال خواهد کرد. وی معاینه لگن را انجام می‌دهد تا سایر شرایط سلامتی را که می‌توانند باعث درد شوند، پیدا کند. قبل از معاینه ممکن است به برخی از درمان‌ها نیاز داشته باشید. پزشک شما تا آنجا که ممکن است به آرامی حرکت خواهد کرد و همه کارهایی را که انجام می‌دهد، به شما توضیح خواهد داد.

درمان واژینیسم

زنان مبتلا به واژینیسم می‌توانند در خانه تمریناتی را برای کنترل و شل کردن عضلات اطراف واژن خود انجام دهند. به این کار حساسیت‌زدایی تدریجی گفته می‌شود و ایده این است که به مرور با ترس از دخول کنار بیایند. انجام تمرینات کگل می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

گشاد کننده (لوبریکانت)های واژن

افراد ژنوفوبیک که به دلیل دخول جنسی، قرار دادن تامپون یا معاینه زنان، درد شدیدی را تجربه می‌کنند، می‌توانند با استفاده از گشادکننده‌های واژن به کم کردن شدت درد کمک کنند. این محلول‌ها به هزاران زن کمک کرده است تا بر ژنوفوبیا غلبه کنند. گشادکننده‌های واژن در کمک به زنان برای کشش و باز شدن آهسته بافت واژن، ایمن و موثر هستند. در یک آزمایش بالینی ۸۰٪ از شرکت‌کنندگان پس از استفاده از گشادکننده‌های واژن، کاهش درد را گزارش کردند.

مطالعه کنید:  نیروی جنسی مرد

مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering نیز استفاده از لوبریکانت‌ها را برای تسکین ناراحتی دردناک ناشی از رابطه جنسی توصیه می‌کند. تجربه مقاربت دردناک در زنان می‌تواند به مرور زمان منجر به تجربه ترس و بیزاری از داشتن رابطه شود.

روان درمانی

ملاقات با یک درمانگر ممکن است به کاهش علائم ژنوفوبیا کمک کند. هنگامی که نگرانی جسمی را شناسایی کردید، می‌توانید جنبه احساسی و روانی را نیز برطرف کنید. رویکردهای گوناگونی در روان‌درمانی وجود دارند، اما یک روش استاندارد، درمان شناختی رفتاری (CBT) است.

CBT شامل کمک به بیمار برای مشاهده وضعیت خود به صورتی متفاوت است. از آنجا که درمانگر شما روش‌های جایگزین شناختی در مورد فعالیت یا ترس را تشویق می‌کند، می‌توانید پاسخ‌های فیزیکی را در ریشه‌های روانی مشکل بررسی کنید. شما یاد خواهید گرفت چه چیزی باعث ایجاد چنین واکنش‌هایی می‌شود و چگونه می‌توانید به موقعیت، پاسخ مناسب دهید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید در هنگام داشتن رابطه جنسی، بر شیوه تفکر خود غلبه کنید و برای بهتر شدن شرایطتان با ترسهایتان روبرو شوید.

درمان ترس از رابطه جنسی در زنان از طریق مواجهه

انجمن روانشناسی آمریکا، قرار گرفتن در معرض فوبیا را نوعی روان‌درمانی تعریف می‌کند که به منظور درگیر کردن بیمار در فعالیت با محرکی است که باعث فوبیا یا استرس می‌شود. هدف شما مقابله با ترس‌های خود به امید غلبه بر آنها در یک محیط امن است.

به عنوان مثال، اگر ترس از مار دارید ممکن است از شما خواسته شود که مار را در آغوش بگیرید. یا اگر به دلیل سوءاستفاده جنسی دچار استرس پس از سانحه شده‌اید، ممکن است از شما خواسته شود یک واقعه آسیب‌زا را تصور کنید و آن را دوباره بازسازی نمایید. مواجهه‌درمانی می‌تواند به غلبه بر شرایط زیر کمک کند:

• فوبیا (به عنوان مثال ژنوفوبیا)
  • استرس پس از سانحه
  • اختلالات اضطراب عمومی
  • اختلالات وسواس فکری عملی
  • اختلالات اضطراب اجتماعی

اگر ژنوفوبیا را تجربه می‌کنید، با درمانگر خود در مورد درمان با لوبریکانت‌های واژن و روان‌درمانی صحبت کنید تا مشخص شود کدام روش درمانی برای شما مناسب است.

علائم ژنوفوبیا یا ترس از رابطه جنسی در زنان

هر شخصی ممکن است علائم مختلف ژنوفوبیا را تجربه کند. ژنوفوبیا محرک‌های مختلف و تأثیرات بسزایی در روحیه و روان فرد دارد و زندگی روزمره را در بعضی مواقع غیرقابل تحمل می‌کند. علائم ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

• ترس از سکس ممکن است هنگام مواجهه با رابطه، احساس حالت تهوع و دفاع به شما بدهد. شما ترس و وحشتی دارید که باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد جنسی می‌شود.
  • می‌فهمید که ترستان غیرمنطقی است، اما رابطه جنسی باعث حملات ترس، کاهش عزت‌نفس و اضطراب در عملکردتان می‌شود.
  • علائم هر چه بیشتر در معرض عوامل محرک جنسی قرار بگیرند، بدتر می‌شوند و تنها راه جلوگیری از ترس، قطع رابطه است.
  • ممکن است از شروع هرگونه رابطه جنسی اجتناب کنید.
  • ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوید، احساس گیجی کنید، عرق کنید یا تپش قلب را تجربه کنید.

دلایل ترس از رابطه جنسی

ترس از رابطه جنسی دلایل و عوامل مختلفی دارد و در برخی شرایط، تعیین دقیق علت ممکن است دشوار باشد.

ترس از عملکرد جنسی:

برای برخی، نگرانی بابت عملکردشان در رختخواب می‌تواند باعث اختلال در نعوظ یا احساس عدم کفایت در هنگام رابطه شود.

اختلال بدشکلی بدن:

این موضوع یک وضعیت روانی است. فرد مدام از دیده شدن نقص‌های بدنش هراس دارد. شما از دیده شدن خجالت می‌کشید و می‌ترسید و این باعث اضطراب اجتماعی و ژنوفوبیا می‌شود.

سوءاستفاده جنسی:

هنگامی که زن یا مرد در کودکی آسیبی مانند کودک آزاری توسط سرپرست اصلی یا ثانویه را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شوند. فرد ممکن است از رابطه جنسی اجتناب کرده یا ترسیده باشد و به آزار و شکنجه خود ادامه دهد.

تجربه تجاوز جنسی:

هنگامی که تجاوز جنسی را تجربه کرده‌اید، ممکن است از صمیمیت یا برقراری رابطه جنسی ترسیده باشید. این رویداد آسیب‌زا است و باعث می‌شود شما از نظر تحریک جنسی خاموش شوید و از هرگونه رابطه جنسی جلوگیری کنید.

گاهی اوقات دشوار است که تفاوت بین ترس سالم و فوبیا را بدانید. در بعضی مواقع، ممکن است اشتباه کنید که چه عواملی باعث ایجاد ژنوفوبیا شده است. بهترین راه‌حل این است که با یک درمانگر رابطه جنسی یا متخصص پزشکی صحبت کنید تا به شما کمک کند بر ترس از رابطه جنسی غلبه کنید. با درمان مناسب، مانند استفاده از لوبریکانت‌ها یا روان‌درمانی، می‌توانید زندگی جنسی سالمی داشته باشید. به یاد داشته باشید که اولین قدم همیشه دشوارترین مرحله است.

3.3/5 - (3 امتیاز)