نشانه های پانیک یا حمله پنیک؛ چه موقعی باید مراقب باشید؟

تقریباً همه آدمها مستعد هستند تا از حمله پانیک رنج ببرند. بسیار مهم است که بدانید حمله پنیک چه موقع شدید است یا چه موقع باید نگران باشید. در اینجا نگاهی دارید به اینکه حمله پانیک چیست، در زمان حمله پانیک چه اتفاقی در بدن شما اتفاق می افتد، و همچنین اطلاعاتی در مورد آنچه می توانید برای درمان این حملات انجام دهید.

حمله پانیک چیست؟

حملات پانیک، حملاتی هستند که به طور ناگهانی اتفاق می افتند و باعث ایجاد ترس یا وحشت می شوند. این حملات همچنین می تواند ضربان قلب شما را تند کند و باعث شود احساس کنید که بر زندگی خود کنترل ندارید. این حملات هراس و وحشت که غیر منتظره هستند، ممکن است علت داشته باشد، یا ممکن است بدون علت ظاهری رخ دهد.

این احتمال وجود دارد که هرکسی در زندگی خود دچار حمله پانیک شود، بنابراین اگر شما دچار این حملات شدید، تعجب نکنید. معمولا، حملات وحشت و حمله پنیک ناشی از استرس است.

چه چیزی باعث حمله پانیک می شود؟

حمله پانیک، همانطور که قبلاً ذکر شد، ممکن است علت ظاهری و واقعی نداشته باشد. از سوی دیگر، این حملات می توانند به دلیل قرار گرفتن در معرض استرس ایجاد شوند. اگر اخیرا در معرض چیزی هستید که به شما فشار وارد می کند یا باعث ترس شما شده، ممکن است علت حمله وحشت همین باشد.

آیا حمله پنیک جدی است؟

حملات پانیک گاهی شدید هستند و در برخی مواقع اینطور نیست. اگر این حملات به تنهایی رخ دهند و فقط نشانه های پنیک ظاهر شوند، موضوع جدی نیست، اما در شرایط خاص، حمله پانیک باید جدی تلقی شود. به عنوان مثال، ممکن است دچار حمله پانیک شوید، و همزمان حمله قلبی هم به شما دست دهد.در این حالت حمله پنیک کمی خطرناک می شود.

اختلال هراس

اگر بیش از چند حمله پانیک در زندگی خود تجربه کرده اید، ممکن است دچار اختلال هراس باشید. اختلال هراس یک نوع اختلال اضطرابی است و باعث حملات وحشت همراه با سایر علائم ناخواسته می شود.

شما می توانید توسط تست اضطراب کتل، از وجود اختلال اضطراب در خود آگاه شوید.

چه موقعی مراقب باشیم؟

نشانه های پانیک یا حمله پنیک؛ چه موقعی باید مراقب باشید؟

وقتی کسی دچار وحشت می شود، باید به آن توجه کرد. علائم زیر هنگامی که شما دچار اختلال هراس هستید یا دچار حمله پانیک می شوید بسیار شایع است. توجه ویژه ای به آنها داشته باشید:

• نفس کشیدن سخت می شود
  • درد در ناحیه شکم یا قفسه سینه
  • احساس سرگیجه داشتن
  • تعریق غیرقابل کنترل
  • لرز
  • قلب مسابقه
  • سوزن سوزن شدن در اندام ها
  • احساس جدا شدن از بدن خود
  • احساسات ترسناک

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال هراس به دلیل علائمی که ایجاد می شود، بین حملات وحشت خود می ترسند. هنگامی که به این اختلال مبتلا هستید می تواند برای شما بسیار آسیب زا باشد. این حتی می تواند منجر به ایجاد آگورافوبیا در افراد شود، جایی که آنها نمی توانند خانه خود را ترک کنند.

علل اختلال هراس

تصور می شود که عوامل مختلفی باعث اختلال هراس می شوند، اگرچه ممکن است علت آن برای همه متفاوت باشد.

ژن ها

ژنها ممکن است در این که شما مبتلا به اختلال هراس شوید یا نه، نقش داشته باشند. اگر فکر می کنید به این اختلال مبتلا هستید، ببینید آیا می توانید درمورد سابقه خانوادگی خود اطلاعات بیشتری کسب کنید تا ببینید آیا سایر اعضای خانواده شما نیز از علائم مشابهی رنج برده اند یا خیر.

فشار

همه ما می دانیم که استرس معمولاً چیز خوب و مفیدی نیست، به خصوص اگر بیش از حد آن را تجربه کنید. با این حال، خلاص شدن از فشار زندگی به طور کامل غیرممکن است. مهم است که استرس خود را محدود کنید، بنابراین پیامدهای منفی در زندگی شما ایجاد نمی کند. در صورت عدم مدیریت این فشارها و استرس ها، می تواند باعث حملات وحشت و سایر مشکلات سلامتی شود.

چه مواردی می تواند باعث حملات وحشت شود؟

مواردی هستند که باعث ایجاد حملات وحشت می شود، اگرچه این احتمالات از فردی به فرد دیگر تغییر می کند. یک درمانگر مجاز می تواند به شما در تعیین عوامل محرک کمک کند.

پس از تشخیص این موارد، لازم است از این محرک ها دوری کنید یا این عوامل محرک را تا حد زیادی محدود کنید.

چیزهایی برای محدود کردن

عواملی هستند که باید آنها را در زندگی خود محدود کنید تا شانس حمله پانیک را کاهش دهید. نمی توان همه آنها را محدود کرد، بنابراین ممکن است در برخی موارد آنها را به عنوان علائم هشداردهنده حمله پانیک در نظر بگیریم.

حوادث آسیب زا. اگر یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنید یا به نوعی یک مشکل پزشکی را تجربه می کنید، این می تواند شما را تحریک کند. این موضوع چیزی نیست که همیشه بتوان از آن اجتناب کرد، بنابراین اگر برای شما این اتفاق بیفتد کنار آمدن با آن دشوار می شود.

رویدادهای استرس زا. استرس شدید نیز می تواند محرک اصلی حملات پنیک باشد. رویدادهای استرس زا می تواند شامل مواردی مانند از دست دادن شغل یا مرگ عزیزی در خانواده شما شود. این اتفاقات می تواند زندگی شما را زیر و رو کند، از این را بیشترین فشارهای روانی را دارا هستند.

سیگار کشیدن زیاد. شما نباید بیش از حد سیگار بکشید، چرا که ممکن است شما را مضطرب و عصبی کند و منجر به وحشت غیر ضروری شود.

نوشیدن الکل زیاد. نوشیدن زیاد نیز چیزی است که باید از آن اجتناب کنید، زیرا می تواند منجر به مشکلات سلامتی یا وابستگی به الکل شود.

تجربه مورد سوء استفاده قرار گرفتن. اگر در گذشته دچار سوء استفاده جسمی یا روانی شده اید، ممکن است به حملات پانیک مبتلا شوید.

تغییرات بزرگ. سایر تغییرات عمده در زندگی شما نیز می تواند باعث وحشت شود. این موارد شامل مواردی مانند بچه دار شدن یا نقل مکان به خانه جدید باشد.

قرار گرفتن در معرض ترسهایتان، هر زمان که در معرض آنها باشید، می تواند باعث حمله وحشت شود. تا جایی که می توانید سعی کنید از چیزهایی که از آنها می ترسید دوری کنید، مخصوصاً اگر هنوز درمان را شروع نکرده اید.

تکنیک های پیشگیری

همچنین راهکارهایی وجود دارد که می توانید به آرامش یا جلوگیری از حملات کمک کنید. این موارد شامل کاهش سطح استرس شما با استراحت و یک دقیقه تنفس عمیق است. این حرکت کوچک ممکن است بتواند شما را به مدت طولانی از یک موقعیت استرس زا خارج کند تا شما درمان های لازم را شروع کنید.

شما همچنین از همین حالا می توانید ورزش را شروع کنید، که به شما اجازه می دهد تا مقداری از انرژی عصبی خود را از بین ببرید و همچنین برای سلامتی شما نیز مفید است. سعی کنید غذای سالم بخورید و آب کافی بنوشید.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است به شما کمک کند این است که هنگام احساس حمله وحشت در افق به اطراف خود نگاه کنید. از آنجا که این حملات می تواند باعث جدا شدن شما شود، نگاه به اطراف و دیدن واقعیت ممکن است بتواند ذهن شما را در کنترل نگه دارد. اگر نمی توانید بر همه چیز در اطراف خود تمرکز کنید، سعی کنید روی یک چیز تمرکز کنید.

چه زمانی باید به به متخصص درمان پنیک مراجعه کنید؟

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، اینجاست که باید به دنبال کمک باشید. مقابله با اختلال هراس به تنهایی آسان نیست و این چیزی است که نیازمند درمان است. در اسرع وقت به متخصص درمان پانیک مراجعه کنید.

درمان حملات پانیک

زمانی که حملات پانیک بر زندگی شما تأثیر می گذارد، باید به دنبال درمان باشید. دو نوع درمان برای حملات پانیک توصیه می شود که عبارتند از روان درمانی و دارودرمانی.

روان درمانی

این نوع درمان به شما امکان می دهد که با یک متخصص در مورد احساسات خود و نحوه تغییر آنها صحبت کنید. این کار را می توان با مراجعه به روانشناس خوب انجام داد. یا حتی می توانید از روانشناسان وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

دارودرمانی

از نظر گزینه های تجویزی برای درمان حملات هراس، انواع مختلفی وجود دارد که پزشک ممکن است پیشنهاد دهد. داروی مناسب برای شما باید توسط پزشک تعیین شود. گاهی ممکن است مدتی طول بکشد تا دارویی را که برای علائم شما کار می کند و متناسب شماست را بیابید.

بررسی اجمالی

بسیاری از افرادی که تحت درمان اختلال هراس قرار می گیرند قطعا علائم و حملات آنها کاهش می یابد. به عبارت دیگر، آنها بهبودی را در مورد این اختلال مشاهده خواهند کرد. تحقیقات نشان می دهد که 90 درصد از افراد، در صورت مراجعه به درمان می توانند از حملات وحشت رهایی پیدا کنند. این چیز خوبی است و شاید محکم ترین دلیلی است که شما باید به دنبال درمان باشید. اگر درمان لازم را دریافت نکنید، بعید است که بر حملات وحشت خود غلبه کنید.

منبع betterhelp