علت دلشوره و تپش قلب بی دلیل

تپش قلب یعنی اینکه احساس می کنید به تعداد ضربان قلب شما اضافه شده یا کم شده. آنها معمولاً بی ضرر هستند و خود به خود بدون درمان برطرف می شوند. اما، ضربان قلب و تپش قلب ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تری باشند. ممکن است احساس کنید که قلب شما در حال تپیدن، تپش یا بال زدن است. ممکن است این حس را در قفسه سینه، گردن یا گلو احساس کنید. ریتم قلب شما نیز ممکن است در طول تپش قلب تغییر کند.

به خواندن ادامه دهید این مقاله از ذهن آرا تا در مورد علل، علائم و درمان تپش قلب بیشتر بدانید.

علل تپش قلب و دلشوره

علت دلشوره و تپش قلب بی دلیل

تپش قلب می تواند طیف وسیعی از علل داشته باشد که شامل احساسات قوی، داروها و عوامل سبک زندگی می شود. در برخی موارد، آنها می توانند ناشی از یک بیماری پزشکی باشد که بر قلب یا قسمت دیگری از بدن شما تأثیر می گذارد.

تپش قلب شایع است. یک مطالعه تخمین می‌زند که ۱۶ درصد از مراجعات به پزشک به دلیل تپش قلب است. آنها همچنین دومین دلیل رایجی هستند که افراد به متخصص قلب مراجعه می کنند.

علل احتمالی تپش قلب عبارتند از:

• محرک های سبک زندگی
  • ورزش شدید
  • مصرف بیش از حد کافئین یا الکل
  • نیکوتین از محصولات تنباکو مانند سیگار و سیگار برگ
  • کمبود خواب
  • کم آبی بدن
  • محرک های عاطفی یا روانی
  • استرس
  • اضطراب
  • ترس
  • وحشت
  • شوک
  • داروها و قرص ها
  • داروهای بدون نسخه (OTC)، از جمله داروهای سرماخوردگی و سرفه، مکمل های گیاهی و مکمل های غذایی
  • داروهای تجویزی مانند داروهای استنشاقی آسم و ضد احتقان
  • محرک هایی مانند آمفتامین و کوکائین
  • بیماری های قلبی

اگرچه تپش قلب می تواند بی ضرر باشد، اما می تواند نشانه ای از یک بیماری قلبی باشد، مانند:

• آریتمی، یا ریتم نامنظم قلب
  • دریچه های قلب غیر طبیعی
  • بیماری قلبی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • سایر شرایط پزشکی
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی
  • پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید
  • آپنه خواب
  • ناهنجاری های الکترولیت
  • سطوح پایین اکسیژن یا دی اکسید کربن در خون
  • از دست دادن خون
  • کم خونی
  • قند خون پایین

مهم است!

اگر تپش قلب و مشکل قلبی تشخیص داده شده دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر مشکل قلبی تشخیص داده شده ندارید، اگر تپش قلب دارید که با علائم دیگری مانند:

• ضعف
  • سبکی سر
  • غش کردن
  • از دست دادن هوشیاری
  • گیجی
  • مشکل در تنفس
  • تعریق بیش از حد
  • درد، فشار یا سفت شدن در قفسه سینه
  • درد در بازوها، گردن، قفسه سینه، فک یا قسمت بالای کمر
  • ضربان نبض در حالت استراحت بیش از 100 ضربه در دقیقه

اینها می تواند علائم یک بیماری جدی تر باشد.

تشخیص علت تپش قلب

تشخیص علت تپش قلب می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر تپش قلب در زمانی که شما دکتر نیستید رخ ندهد. برای شروع، پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و احتمالاً از شما سؤالاتی در مورد موارد زیر خواهد پرسید:

• فعالیت بدنی
  • سطوح استرس
  • شرایط بهداشتی
  • استفاده از داروهای تجویزی
  • استفاده از داروها و مکمل های OTC
  • الگوهای خواب
  • استفاده از کافئین و محرک
  • مصرف الکل
  • سابقه قاعدگی

در صورت لزوم، پزشک ممکن است شما را به متخصص قلب ارجاع دهد. متخصص قلب ممکن است آزمایش های خاصی را برای کمک به تشخیص یا رد برخی بیماری ها یا مشکلات قلبی تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش‌های خونی که سطح هورمون‌ها و سلول‌های خونی و همچنین پتاسیم و سایر الکترولیت‌هایی که می‌توانند بر ریتم قلب شما تأثیر بگذارند را بررسی می‌کنند.

آزمایش ادرار که سطح الکترولیت، سلول های خونی، هورمون ها و قند خون را اندازه گیری می کند

یک تست فشار که شامل بررسی قلب شما در حالی که ضربان قلب شما بالا است، یا با راه رفتن تند روی تردمیل یا با مصرف داروهایی که فعالیت قلب شما را سرعت می بخشد، می شود.

یک اکوکاردیوگرافی که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر زنده و متحرک از قلب شما استفاده می کند.

الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) که فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند.

رادیوگرافی قفسه سینه که به پزشک کمک می کند تا ببیند آیا قلب شما بزرگ شده است یا خیر

مانیتور هولتر که شامل یک دستگاه کوچک است که شما می پوشید و ریتم قلب شما را به مدت 24 تا 48 ساعت ضبط می کند.

یک مطالعه الکتروفیزیولوژی که می تواند عملکرد الکتریکی قلب شما را بررسی کند.

آنژیوگرافی عروق کرونر که می تواند چگونگی جریان خون در قلب شما را بررسی کند.

درمان تپش قلب

درمان بستگی به علت تپش قلب شما دارد. پزشک شما باید به هر گونه بیماری زمینه ای رسیدگی کند. گاهی اوقات، پزشکان قادر به یافتن علت نیستند. تپش قلب معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که ناشی از یک بیماری زمینه ای است.

اگر تپش قلب شما دلیل پزشکی نداشته باشد، ممکن است بتوانید علائم زیر را کاهش دهید:

درمان تپش قلب ناشی از استرس و اضطراب و دلشوره

دلشوره و تپش قلب

مدیریت استرس و اضطراب گنجاندن تکنیک های تمدد اعصاب در برنامه هفتگی ممکن است به کاهش تپش قلب ناشی از استرس یا اضطراب کمک کند. گزینه های زیادی وجود دارد، اما برخی از گزینه های محبوب عبارتند از:

• فعالیت بدنی
  • تمرینات تنفسی
  • یوگا
  • تای چی
  • مدیتیشن
  • بیوفیدبک
  • اجتناب از محرک ها سعی کنید از مصرف کافئین خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید. برخی از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و اکستازی محرک هایی هستند که می توانند باعث تپش قلب شوند. همچنین از پزشک خود بپرسید که آیا هر یک از داروهای تجویزی شما حاوی محرک هایی است که می تواند باعث تپش قلب شود.
  • مراقب رژیم غذایی خود باشید. قند خون پایین می تواند خطر تپش قلب را افزایش دهد. جایگزینی قند و سایر کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون شما کمک کند. به عنوان مثال، سعی کنید نوشابه های شیرین، محصولات پخته شده و کنسانتره آب میوه را با غلات کامل و میوه و سبزیجات تازه جایگزین کنید.
  • تغییر داروها. اگر فکر می کنید داروهای شما به تپش قلب شما کمک می کند، با پزشک خود در مورد راه های جایگزین صحبت کنید. با این حال، بدون مشورت با پزشک خود، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.
  • اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. در بررسی مطالعاتی که در سال 2018 منتشر شد، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند در معرض افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین علت آریتمی هستند.
    جلوگیری از تپش قلب

اگر پزشک یا متخصص قلب شما احساس کند که درمان لازم نیست، انجام اقدامات زیر ممکن است به کاهش خطر تپش قلب کمک کند:

• سعی کنید محرک های خود را شناسایی کنید تا بتوانید در آینده از آنها اجتناب کنید. گزارشی از فعالیت‌های خود، از جمله غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، هر دارویی که مصرف می‌کنید، و همچنین وضعیت عاطفی‌تان را یادداشت کنید و به هنگام تپش قلب توجه داشته باشید.
  • اگر احساس استرس یا استرس می کنید، سعی کنید تکنیک های آرامش بخشی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
  • اگر دارویی باعث تپش قلب می شود، از پزشک خود بپرسید که آیا راه حل دیگری وجود دارد یا خیر.
  • مصرف کافئین خود را محدود یا متوقف کنید. از نوشیدنی های انرژی زا و قهوه خودداری کنید.
  • از داروهای محرک تفریحی پرهیز کنید.
  • سیگار نکشید و از محصولات تنباکو استفاده نکنید. اگر سیگار می کشید، آن را محدود کنید یا آن را ترک کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی پایبند باشید.
  • سعی کنید از افت بیش از حد قند خون خود جلوگیری کنید.
  • اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید، مصرف خود را به حداقل برسانید.
  • سعی کنید فشار خون و سطح کلسترول خود را به خوبی مدیریت کنید.

چه زمانی باید نگران تپش قلب باشم؟

تپش قلب معمولاً خطرناک نیست. با این حال، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر سلامتی باشند اگر شما نیز:

• احساس سرگیجه، گیجی یا سبکی سر داشته باشید.
  • درد یا فشار قفسه سینه داشته باشید.
  • تنگی نفس دارند.
  • تعریق غیر معمول داشته باشید.
  • شروع به تپش قلب بدتر یا اغلب آنها کنید.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

سوالاتی که می توانید از ارائه دهنده خود بپرسید عبارتند از:

• چه چیزی باعث تپش قلب من می شود؟
  • آیا برای تپش قلبم نیاز به درمان دارم؟
  • تا کی تپش قلب داشته باشم؟